عمران
– بررسی و تعیین خط مشی برنامه های کلی به منظور تهیه طرح های فنی و اجرایی با توجه به احتیاجات فعلی و آتی شهر
– نظارت کلی و ایجاد هماهنگی در امور مربوط به طرح های عمرانی اعم از برنامه های جاری شهرداری یا طرح های عمرانی خاص و زیربنایی
– نظارت بر حسن اجرای برنامه های مصوب عمرانی اعم از کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت
– مراقبت در تشکیل کمیسیون های فنی و ایمنی و سایر کمیسیون های خاص حوزه تحت نظارت و پیگیری مصوبات و تصمیمات متخذه در کمیسیون های مذکور
– انجام مکاتبات با مناطق و اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه امور فنی و عمرانی
– برنامه ریزی ، تهیه و تدوین ضوابط امور عمرانی و ابلاغ به مناطق
– کنترل بر کار پیمانکاران و نظارت در هنگام تحویل پروژه زمین به پیمانکار
– برنامه ریزی به منظور اجرای نقشه های تفضیلی تهیه شده در روی زمین
– انجام سایر وظایف محوله طبق دستور مافوق
خدمات شهری
نظافت عمومی شهرو نظارت برکار کارگران خدمات شهری
رسیدگی و مراقبت مستمر در امر نظارت معابر و جمع آوری لجن ، زباله ، نخاله و لایروبی و نگهداری و پاکسازی آنها و مسیل های واقع در محدوده منطقه و اجرای برنامه های زیباسازی در چارچوب طرح های عمرانی مصوب
فضای سبز
رسیدگی به امورات فضای سبز ، ایجاد و نگهداری فضای سبز شهر و کنترل کار باغبانان و کارگران فضای سبز
شهرسازی 
این دفتر در واقع بدنه اصلی و کاری شهرداری بوده و امورات مربوط به ساخت و سازها، اجرا و نظارت بر پروژه های عمرانی اعم از منابع داخلی و استانی و نظارت بر امور پیمانکاران را بر عهده داشته و کلیه امورات مربوط به استعلامات بانکی و صدور بلامانع انشعابات شهری و غیره را نیز بر عهده دارد.
علاوه بر موارد ذکر شده دفتر فنی مسئولیت تشکیل کمسیون های شهرداری از جمله کمسیون ماده ۱۰۰، ماده ۷۷، بند۲۰ ماده ۵۵، رسیدگی به امورات شهرسازی و کمسیون ماده ۵ و کمسیون رفع مزاحمت را نیز به عنوان دبیر عهده دار می باشد.
وظایف دفتر فنی فوق العاده حساس و خطیر بوده و حساسیت بیشتری را می طلبد.بررسی و صدور پروانه ساخت و کنترل ساخت و سازها و رعایت معابر و بررسی امور پروژه ها و انتخاب و اجرای پروژه های عمرانی از اهم وظایف دفتر فنی می باشد
اهم وظایف:
– نظارت کلی و ایجاد هماهنگی در امور مربوط به طرح های عمرانی اعم از برنامه های جاری شهرداری یا طرحهای عمرانی خاص و زیربنایی
– مراقبت در تشکیل کمیسیون های فنی و ایمنی و سایر کمیسیون های خاص حوزه تحت نظارت و پیگیری مصوبات و تصمیمات متخذه در کمیسیون های مذکور
– نظارت بر نگهداری و نوسازی مستحدثات و همچنین انجام تعمیرات ساختمان ها و مستحدثات و تأسیسات متعلق به شهرداری
– تعیین میزان و نحوه تخلفات انجام شده از پروانه های ساختمانی یا ساختمان های بدون پروانه توسط مالک و تکمیل و ارجاع پروژه تخلف به مراجع ذیصلاح
– انجام سایر وظایف طبق دستور مافوق و سایر وظایف مربوط به شغل
مالی و حسابداری 
– تهیه گزارشهای مالی و تفریغ بودجه و ترازنامه سالانه شهرداری
– بررسی عملکرد مالی کلیه واحدهای تابعه شهرداری و مراقبت در حسن گردش امور مالی و حسابداری آنها
– انجام تعهدات مالی در حدود اعتبارات مصوب طبق مقررات و آئین نامه مالی شهرداری ها
– نظارت در حفظ و نگهداری کلیه اموال و داراییهای شهرداری و واحدهای تابعه و نظارت بر نحوه عملکرد آنها
– همکاری در تهیه و تنظیم بودجه ، متمم و اصلاح بودجه ، تفریغ بودجه با توجه به آئین نامه مالی شهرداری ها و دستورالعمل های صادره و ارائه آن به مراجع ذیربط
– بررسی مکاتبات و مراقبت در حسن انجام امور اداری و تهیه گزارشات لازم پیرامون مسایل مختلف شهرداری جهت مقامات مافوق
– نظارت در تأمین احتیاجات شهرداری از لحاظ وسایل و لوازم اداری و برآورد هزینه آنها با همکاری واحدها و در نظر گرفتن اعتبارات مصوب
– بررسی امکانات رفاهی ، ورزشی ، بیمه و بازنشستگی کارکنان
– نظارت در تأمین ارتباط اداری شهرداری با موسسات و اشخاص اعم از حقوقی و حقیقی از لحاظ مکاتبات و مراجعات
– انجام سایر وظایف محوله طبق دستور مافوق و سایر وظایف مربوط به شغل
درآمد و نوسازی
محاسبات و وصول عوارض پروانه های ساختمانی ، تراکم ، تفکیک و گواهی پایان کار
وصول عوارض اتومبیل و موتور سیکلت و صدور گواهی پرداخت
ساماندهی و تکمیل پرونده برای مغازه های بازارچه ساحلی
وصول چک های تقسیطی در مورد پرونده های موجود در دایره درآمد
وصول کارشناسی در مورد نامه های ادارات ، بانک ها
صدور قرارداد سرقفلی مغازه های برنده در مزایده
تشکیل ، بررسی و صدور رأی کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری ها
مکاتبات و پیگیری عوارض (تجمیع) هتل ، کارخانجات
پیگیری چک های برگشتی از طریق واحد حقوقی شهرداری
اخطار به دارندگان مغازه های شهرداری در مورد پرداخت اجاره بهاء
گذراندن دوره های مقدماتی ، تکمیلی کامپیوتر جهت افزایش بازدهی دایره درآمد
بررسی و مطالعات علمی – کاربردی جهت افزایش وصولی ها و درآمد
وصولی جریمه های ماده ۱۰۰ بر اساس رأی صادره از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰
ثبت کلیه وصولی ها در دفاتر روزانه و ماهانه به تفکیک کدهای طبقه بندی شده درآمدهای
روابط عمومی 
– همکاری با واحد مربوطه به منظور بکارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی در راستای تحقق دولت الکترونیکی.
ـ برقراری ارتباط مستمر با رسانه های گروهی و خبرگزاری های جمهوری اسلامی به منظور انعکاس تشریح فعالیتها و برنامه ها و اقدامات شهرداری.
ـ برقراری حسن ارتباط بین مردم و واحدهای شهرداری از طریق دریافت پیشنهادها، انتقادها و نقطه نظرات به منظور انعکاس آن به مسوولان و بالعکس.
ـ تماس و همکاری با ارگانها و سازمان های دولتی و غیر دولتی به منظور آگاهی از سیاستهای ارتباطی و تبلیغاتی و ارائه گزارش پیشرفت فعالیتها و برنامه های شهرداری جهت درج در مجموعه های مربوط به فعالیت حوزه شهری.
ـ برقراری حسن ارتباط بین کارکنان شهرداری از طریق انعکاس نظرها و پیشنهادهای آنها به مقامات ذیربط.
ـ ایجاد ارتباط با روابط عمومی سازمانهای وابسته به منظور تبادل اخبار و اطلاعات و بررسی نشریات، کتب و مقالات و اجرای برنامه های تبلیغاتی مشترک از طرف آنها به منظور انجام هماهنگی های لازم.
ـ تهیه و انتشار جزوات و نشریه های اطلاعاتی و خبری و پوسترهای تبلیغاتی طبق ضوابط موجود از طریق بکارگیری فناوریهای نوین اطلاعات.
ـ بررسی و استخراج مطالب و تهیه متون لازم از بولتن های منتشره توسط سازمانها و ارگانها در رابطه با مسایل گوناگون.
ـ دسته بندی جراید، مطبوعات و نشریات در ارتباط با مسایل اجتماعی، فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی و بازرگانی به منظور گردآوری اخبار و اطلاعات و گزارشهای لازم در این زمینه و نگهداری در آرشیو و تلاش جهت بکارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی.
ـ اجرای طرحهای لازم به منظور تنظیم گزارشها و اطلاعیه های مختلف جهت آگاهی افکار عمومی از پیشرفت های شهرداری.
ـ برنامه ریزی و انجام کلیه اقدامات به منظور فراهم نمودن متن مصاحبه ها، سمینارها، کنفرانسها، بازدیدها و جلسات عمومی مربوط به شهرداری.
ـ فراهم نمودن امکانات برگزاری مراسم سخنرانیها، جشن ها و فعالیتهای مذهبی و ملی و … در شهرداری.
ـ انجام کلیه امور تشریفاتی و استقبال و بدرقه میهمانان شهرداری.
ـ تنظیم برنامه مسافرت و بازدیدهای رسمی شهردار.
ـ انجام امور خطاطی و طراحی در زمینه های تبلیغاتی و انتشاراتی.
ـ تهیه عکس، اسلاید و فیلم و گزارشهای خبری از فعالیتهای شهرداری
ـ اداره امور کتابخانه و آرشیو اطلاعاتی و مطبوعاتی و ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه موجودی کتابها، نشریات، روزنامه ها و …و ایجاد آرشیو سمعی و بصری.
ـ انجام همکاری با واحد مربوطه به منظور ایجاد شبکه الکترونیکی ارتباطی بین واحدهای شهرداری و سازمانهای تابعه و سایر دستگاهها جهت تسریع در انعکاس خبرها و فعالیتها و …
آتش نشانی 
– شرکت در عملیات امداد و نجات سوانح و اطفاء حریق با توجه به تقسیم کار از طرف مافوق
– شرکت در آموزش ضمن خدمت به منظور بالا بردن اطلاعات فنی ، حرفه ای ، اداری و عقیدتی
– استفاده از وسایل و تجهیزات استحفاظی و ایمنی فردی در محل حادثه و حریق
– استفاده از لباس فرم و نصب پلاک سینه و درجات و علائم منطبق با سمت توأم با نظافت کامل
– شرکت در ورزش عمومی و دسته جمعی بمنظور حفظ قوت بدنی و تندرستی لازم برای انجام وظایف
– آشنایی کامل با موتور پمپ ها ، کف ساز ها یا پودرپاش ها ، مانیتورها و سایر تجهیزات و ابزار
– حسن استفاده از تجهیزات و ابزار قطعات و وسایل و ماشین آلات و مراقبت در نگهداری از آن
– انجام سایر وظایف محوله طبق دستور مافوق
GIS 
• ایجاد بانک اطلاعات املاک منطقه
• ایجاد لایه های مختلف اطلاعاتی جهت سهولت استفاده کاربران در واحدهای مختلف
• طراحی و پیاده سازی برنامه جامع شهرسازی در فازهای مختلف جهت کنترل هوشمند ساخت و ساز در سطح منطقه
• ایجاد احجام سه بعدی سازه ها جهت بررسی اثرات مختلف و متفاوت ساخت و ساز در سطح منطقه (این اثرات طیف گسترده و و متنوعی از سایه اندازی بلوک ها و تأثیرات متقابل آنها گرفته تا بررسی آلودگی هوا ، صوت و … را شامل می شود.)
• طراحی و پیاده سازی برنامه هایی جهت ایجاد استقلال واحدهای مختلف شهرداری با در نظر گرفتن تمامی جوانب فنی و امنیتی (آخرین پروژه انجام شده اتکام برنامه ویژه طرح تفصیلی منطقه بوده است و در حال حاضر این واحد توانایی بالقوه انجام امور خود را دارا می باشد.)
• ارائه آمارهای مختلف از کلیه لایه های اطلاعاتی موجود
• شرکت در برنامه های مختلف معرفی منطقه۲۲ و توانمندی های متنوع آن
• ایجاد نقشه های مختلف جهت شرکت در همایش ها و مسابقات داخلی و خارجی
• در حال حاضر منطقه۲۲ تنها منطقه شهرداری تهران است که به طور مستقل دارای واحد GIS می باشد. در حقیقت وجود و استمرار حرکت رو به این واحد مدیون دیدگاه مثبت و تیزبینانه مدیران ارشد مجموعه و پشتیبانی همه جانبه آنان است.
امید است در سایه الطاف الهی و حمایت مسئولان محترم با تحقق اهداف از پیش تعیین شده علاوه بر آنکه گامی در جهت حل مشکلات شهروندان محترم برداشته می شود ، استفاده از GIS به عنوان یکی از پیشرفته ترین ابزارهای حال حاضر جهان ، شهرداری تهران و سایر نقاط کشور جایگاه واقعی خویش را یافته و منطقه۲۲ شهرداری تهران به عنوان الگویی موفق در این زمینه مطرح گردد.
سد معبر 
این ستاد تحت نظارت و مسئولیت اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری می باشد .
۱- کنترل معابر و اماکن عمومی، پارکها و میادین درامر جلوگیری از هر گونه سد معبر .
۲- کنترل بر عملکرد و نحوه اجرا اکیپ ها رفع سد معبر و بررسی موانع موجود در اجراء امور محوله اکیپها.
۳- بررسی امکانات، انضباط شخصی، حضور و غیاب، نحوه عملکرد اکیپ های رفع سد معبر و بازدید مستمر بر اتصال اموال در انبارها و نحوه اجراء مصوبات و ضوابط مرتبط با آن .
۴- هماهنگی با مسئول پیشگیری و رفع تخلفات شهری منطقه و بررسی یومیه و مستمر بر وضعیت معابر و …
۵- هماهنگی درون سازمانی، ایجاد پشتیبانی از مناطق در امور محوله به خصوص در حین رفع تخلف شهری .
۶- کنترل گزارش، آمار ارسالی مناطق و ارائه گزارش به اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری به عنوان مسئول مافوق .
ماده ۱۰۰
دریافت پرونده ازواحد شهرسازی وثبت دردفتردبیرخانه کمیسیون ماده صد
ا بلاغ موارد تخلف به مالک (حضوری یا توسط مامورابلاغ ماده صد)
دریافت دفاعیات و مدارک مالک ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ
ارائه پرونده توسط دبیرخانه به اعضای کمیسیون ماده صد جهت صدور رای بدوی
تشکبل جلسه ودعوت ازاعضای کمیسیون ماده صد
ارجاع پرونده به شهرداری یاسایرادارات درصورت استعلام کمیسیون
اخذ پاسخ استعلامات و ارجاع به کمیسیون ماده صد
ابلاغ رای کمیسیون بدوی به مالک (حضوری یا توسط مامورابلاغ )
ارائه پرونده به کمیسیون تجدیدنظردرصورت اعتراض مالک یاشهرداری به رای کمیسیون بدوی درمهلت مقرر(ده روز)
ابلاغ رای تجدیدنظرکمیسیون به مالک یا ذینفعان
انجام مراحل قانونی درصورت حکم موقت ازطرف دیوان عدالت اداری
ارجاع پرونده به کمیسیون همعرض وانجام مراحل قانونی درصورت نقض آرا ازطرف دیوان عدالت اداری
ارسال آرای قطعی شده به واحد اجرای احکام
سازمان تاکسیرانی
اصلاح و ایجاد سیستم تاکسیرانی متناسب با بافت شهر و جمعیت و وضعیت ترافیکی آن
بکارگیری و استفاده از امکانات قانونی به منظور تامین رفاه و آسایش مسافرین درون شهری و برنامه ریزی نحوه سرویس دهی سیستم تاکسیرانی متناسب و هماهنگ با سایر وسایل حمل و نقل عمومی درون شهری
توسعه و تکمیل سیستم تاکسیرانی با برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب و پیش بینی لازم به منظور تامین نیازمندیهای آتی شهر از لحاظ تعداد تاکسی، برای سرویس های عمومی و غیره …
برنامه ریزی در بالا بردن سطح دانش و کارایی پرسنل و رانندگان و دارندگان تاکسی علی الخصوص در برخورد با مسافرین و جلوگیری از تخلفات آنها
اتخاذ روشهای مناسب جهت نظم بخشیدن به سیستم تاکسیرانی و جلب همکاری سایر ارگانها و نهادها و وزارتخانه ها در جهت تامین و تجهیز سیستم تاکسیرانی
بررسی و محاسبه میزان کرایه و تعرفه های حمل و نقل مسافر درون شهری و پیشنهاد آن برای تصویب به شورای شهر و مراجع ذیربط قانونی و نظارت بر اجرای دقیق مصوبات و اجرای فرم، رنگ، ارقام و حروف قابل درج در شماره تاکسی آرم و ظرفیت مجاز کلیه تاکسیها با رعایت کامل مقررات آئین نامه اجرایی قانون و دستور العملهای صادره از سوی شورای عالی ترافیک و وزارت کشور
.. نظارت دقیق بر نحوه سرویس دهی اشخاص که به نمایندگی شهرداری به صورت حقیقی یا حقوقی متقبل ارائه سرویس در مسیرهای عمومی و یا مشخص شده گردیده اند. صدور، لغو و تمدید پروانه اشتغال به حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری با تاکسی ( پروانه تاکسیرانی) از طریق سازمان بر اساس مفاد آئین نامه تصویبی و دستور العمل های صادره از سوی وزارت کشور